We hebben het goed!! - Reisverslag uit Brokopondo, Suriname van Nancy Sangen - WaarBenJij.nu We hebben het goed!! - Reisverslag uit Brokopondo, Suriname van Nancy Sangen - WaarBenJij.nu

We hebben het goed!!

Blijf op de hoogte en volg Nancy

11 Oktober 2015 | Suriname, Brokopondo

Het is alweer een tijdje geleden dat er een blog verschenen is. Wat hebben we toch weer veel gedaan. Waar moet ik beginnen? Toen we terug kwamen uit Brokopondo zijn we onze fietsen gaan ophalen. Ons eerste ritje op de fiets viel toch erg tegen het is hier toch wel wat anders dan fietsen in Nederland . Om te beginnen moet je links rijden wat in het begin erg wennen was en wat wel is mis ging. Ook zijn er hier geen fietspadden waardoor je altijd achter elkaar moet fietsen, de weg loopt meteen af zodat als je van de weg raakt je meteen op de grond ligt en de auto’s letten echt niet op je er wordt continu getoeterd maar dat is niet alleen als we fietsen (overal waar we komen worden we na gefloten of er wordt getoeterd). Maar het fietsen gaat steeds beter en we hebben er al heel wat fietstochtjes opzitten. Sloten moet je hier trouwens niet bij de chinees halen, na drie kapotte sloten zijn we naar de bouwmarkt gegaan en heb ik een ketting gehaald en een hangslot. Onze fietsen halen ze niet weg!

Een paar zondagen geleden hebben we de toerist uitgehangen door een rondje door Paramaribo te maken. We zijn begonnen bij Fort Zeelandia waar we een rondleiding hebben gehad door het fort. Het was erg indrukwekkend en we zijn veel over de geschiedenis te weten gekomen. Daarna door naar het onafhankelijkheidsplein waar het presidentiele paleis staat en door naar de kathedraal. Om daarna met de taxi naar huis te gaan.

Vorige week zaterdag zijn we voor het eerst op trip geweest met Wim. Hij belde een dag van te voren op of we al plannen hadden, dat hadden we eigenlijk wel maar de plannen waren snel gewijzigd. Op de fiets zijn we de volgende ochtend naar Wim gefietst wat toch nog een hele opgave was voor we het hadden gevonden. Het was een leuke groep bij elkaar. We zijn deze dag naar het district Commewijne geweest. Eerst met een bootje over de Surinaams rivier. Wim was een goede gids en heeft ons veel kunnen vertellen. We zijn langs Fort Nieuw Amsterdam gereden en langs Alkmaar. Na nog wat langs de weg te hebben gegeten ik had Bakabana (gebakken banaan met pindasaus) zo lekker! Zijn we weer richting huis gegaan.

Deze week zijn we ook begonnen met salsalessen, erg leuk! Deze lessen gaan we deze maand twee keer in de week volgen, met nog zoon 25 andere Nederlandse stagiaires. De leraar geef ook erg leuk les waardoor de lessen nog leuker zijn.

Vrijdag zijn we weer op trip geweest met een groep en Wim. Om half 10 waren we bij ons bootje waarmee we deze dag op pad gingen. We begonnen met het spotten van dolfijnen. En we hebben ze gezien, dicht bij de boot!! Daarna zijn we door gegaan naar Braamspunt, daar worden garnalen gevangen en gedroogd. Wij waren de enige op het eiland met wat vissers die er waren. Even kreeg ik het gevoel van Nederland met het geluid van de golven in de zee (maar dan met lekkere tempraturen). De volgende stop was plantage Rust en Werk waar we een lekkere lunch kregen gemaakt door de Javanen met daarna weer uitleg van onze gids. Weer richting de steiger om richting Fort Nieuw Amsterdam te varen, waar we ook een rondleiding hebben gehad. Toen we daar waren begon het hard te regenen. En dat heeft wel even geduurd. Het koelde meteen lekker af. Na het schuilen zijn we met de boot weer terug gegaan. Het was een leuke vermoeiende dag waarbij we weer veel hebben gezien!

Bij de kindjes in het kindertehuis is het helemaal leuk!! Ik ben een paar dagen alleen naar het kindertehuis gegaan omdat Marieke nog niet beter was, maar gelukkig konden we al snel weer samen naar de kindjes! Sinds 1 oktober is de zomervakantie hier afgelopen en gaan ze weer naar school. We beginnen nu elke ochtend om 7 uur in het kindertehuis om de kinderen naar school te brengen. Als we aankomen zitten ze al start klaar om naar school te gaan met veel enthousiasme! De kinderen beginnen om 8 uur op school en de kleintjes zijn dan om 12 uur weer uit en de grote om 1 uur, ja ze hebben hier wel een tropenrooster.

Liefs Nancy

• 11 Oktober 2015 - 18:51

Wim En Toos:

Nancy,
    Wij hebben weer genoten van je moole verslag!
    Wat beleven Julie Daar mooie dingen. Wel heel
    Leuk naast je werk met de kinderen,en ook van
    Het warme weer Daar.hier is het echt al Herfst
    En wordt het al kouder.geniet maar lekker Daar!
    Nog even dan komen je ouders, heerlijk als ze
    Weer even bij je zijn,ook Voor hen is het spannend
    Maar het zal wel een hele ervaring zijn.
    Nancy en marijke, geniet er van.
    Groetjes van toos en Wim.

• 12 Oktober 2015 - 18:36

Karina:

Hoi Nancy,
    Wat een geweldige avonturen beleven jullie daar zeg. Klinkt allemaal erg goed. Ook fijn voor het thuisfront dat jullie zo genieten. Wel jammer dat Marieke zo'n last heeft van de warmte. Hopelijk gaat ze aan de warmte wennen en kan ze nog meer gaan genieten dan ze nu doet
    Groetjes Karina

• 12 Oktober 2015 - 21:30

Geertje:

Hoi lieve Nancy! Ik heb je blog gevonden!! Ik vind het zo leuk om te lezen allemaal, heerlijk dat je het zo naar je zin hebt! Geniet er van hè! Maar ik weet eigenlijk wel zeker dat dat goed gaat komen!

Liefs, Geertje

• 19 Oktober 2015 - 09:38

Thea:

Dag Nancy, Leuk om je verhaal weer te lezen.
    We hebben het gemist.
    Wat maak je een mooie dingen mee, Nu zie je wat de wereld toch allemaal te bieden heeft.
    geniet ervan