Het aftellen is echt begonnen! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Nancy Sangen - WaarBenJij.nu Het aftellen is echt begonnen! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Nancy Sangen - WaarBenJij.nu

Het aftellen is echt begonnen!

Blijf op de hoogte en volg Nancy

24 November 2015 | Suriname, Paramaribo

Het aftellen is dan wel begonnen maar we doen nog steeds onwijs leuke dingen.

Zo zijn we een zondag met het kindertehuis naar de kerk geweest. De kinderen wilde heel graag dat wij een keer mee gingen, en ik wilde ook een keer mee om te zien hoe het hier gaat in de kerk. Toen we aan kwamen bij het kindertehuis waren de kinderen allemaal mooi aangekleed en waren ze allemaal klaar om naar de kerk te gaan. De dienst duurde van half 11 tot half 3. Het was erg lang maar hier wordt er ook gedanst en gezongen wat het wel leuker maakt. Aan het einde moesten Marieke en ik naar voren komen er werd er speciaal voor ons een gebed opgezegd. Het was een mooie ervaring.

Een zaterdagavond zijn we naar de bioscoop geweest hier. Ze hadden van te voren al tegen ons gezegd dat het er kou zou zijn dus we hadden al een lange broek aan gedaan en een vestje meegenomen. Maar dat was inderdaad ook wel nodig (het was net Nederland zo koud). We zijn naar een Arabisch gesproken film geweest met Engels ondertiteling want we zijn dan wel in een land waar ze allemaal Nederlands spreken Nederlands gesproken films zijn en ook niet met Nederlandse ondertiteling haha.

Ook zijn we een avond met onze nieuwe huisgenoot naar het casino geweest. Het was een hele ervaring. Onze huisgenoot stelde ons aan iedereen voor en liet zien waar alles was. Hier moet je 10 SRD (€2,50) inleggen om te spelen en dan kan je heel de avond gratis eten en drinken. We hebben er soep, roti en cake na gehad. Aan het einde van de avond had ik 3 SRD verloren (€0,75). Dus we hadden heel de avond gratis gegeten en gedronken. Het was een goedkoop avondje uit!

We hebben een cursus Surinaamse koken gevolgd. Daar hebben we bami en loempia’s gemaakt. En al zeg ik het zelf het was goed gelukt! Eerste hebben we de bami gemaakt en daarna de loempia’s. We kregen goede uitleg en hebben ook mee geschreven zodat we het thuis ook kunnen maken. En daarna natuurlijk zelf opgegeten. Het was veel te veel dus we hebben ook nog wat mee naar huis gekregen.

De laatste lange trip die we gedaan hebben is de trip naar Voltzberg. Voor 4 dagen zijn we er naar toe geweest. We vertrokken al om 7 uur in de ochtend vanaf het centrum wat ook wel nodig bleek want de tocht was lang. Eerst 5 uur met de bus en daarna nog op de boot. Omdat het water super laag staat zat de boot regelmatig vast en moest hij elke keer losgetrokken worden (gelukkig hadden we sterke mannen aan boort en konden wij blijven zitten). Uiteindelijk kwamen we om 7 uur in het donker aan bij Fungu eiland. We hadden er dus 12 uur over gedaan om er te komen (je bent sneller met het vliegtuig in Nederland dan aan de andere kant van Suriname). Eerst alle spullen uit de boot gehaald en de hangmatten opgehangen want we hebben deze drie nachten in een hangmatten geslapen. We hadden een erg leuke groep van 11 personen. Een gezin, twee meiden uit Nederland die op Bonaire werken, een Italiaanse Amerikaan en een stel uit New Zeeland. Heel gevarieerd en super leuk! Na een laat avondmaal rond 10 uur zijn we naar de hangmatten gegaan we moesten er de volgende dag weer vroeg uit.

Na een goed ontbijt en bepakt en bezakt stonden we klaar om de Voltzberg te gaan beklimmen toen er werd besloten dat we deze dag eerst naar de Moederval gingen waar we in de rivier konden zwemmen omdat alle andere groepen ook de berg op gingen deze dag. Het was maar een tocht van 2 uur om er te komen dus zo konden we ons al opwarmen voor de tocht van de volgende dag dan wel echt naar de top. Het was een leuke relaxte dag. Toen we terug kwamen hebben we aapjes bananen gevoerd!!! Het was super gaaf!

De volgende dag stond het echte werk dan op het programma, het beklimmen van de Voltzberg! Om kwart over 7 hebben we de boot gepakt naar waar de lange toch zou beginnen. Met 2 gidsen hebben we de tocht gemaakt. Regelmatig hebben we pauze gehouden en er werd goed opgelet of we geen dieren zouden zien. Uiteindelijk hebben we ook slingerapen gespot in de bomen! We kwamen om half 12 aan bij het platform waar we vanaf de berg konden zien daar hebben geluncht voordat we naar de voet van de berg zijn gelopen. De klim op de berg zelf was pittig en erg steil maar we hebben het allemaal in ons eigen tempo gehaald! Toen we eenmaal boven waren hebben we genoten van het uitzicht en natuurlijk even een fotoshoot gehouden (zoals Marieke dat noemt). Daarna begon de weg weer terug. Rond half 4 waren we weer uit de jungle en hebben we met onze voetjes in het water gewacht op de boot want die waren toch wel moe van de lange tocht. We hebben die dag nog een gezellige avond gehad met onze reisgenoten. Geluisterd naar alle reisverhalen die iedereen al had en we hebben een spelletjesavond gehouden want iedereen had wel een spelletje meegenomen. Erg leuk!
De volgende dag zijn we weer vroeg vertrokken richting Paramaribo want we hadden weer een lange reis voor de boeg.

En dan is nu echt de laatste week ingegaan. Het wordt een week van nog even dubbel genieten, de laatste tripjes, vaak uiteten, veel feesten en afscheid nemen van onze lieve kindjes in het kinderthuis waar we 3 maanden hebben mochten werken.

• 25 November 2015 - 09:01

Gerard Van Der Sangen:

Hallo Nancy,

Tja.. aan alles komt een einde.
    De laatste week is natuurlijk niet iets om naar uit te kijken.
    Maar alle ervaringen, indrukken ed. zijn opgeslagen in je geheugen.
    Ja kan er nog jaren van nagenieten.

Hopelijk is het gelopen zoals de lijn van verwachting was.
    Het was natuurlijk heerlijk om je vader en moeder op bezoek te hebben, wat ook voor hun een mooie ervaring is natuurlijk.

Geniet van de laatste dagen.

Mvg.
    Gerard van der Sangen

• 25 November 2015 - 15:59

Lisette:

Nog hek erg genieten de laatste daagjes! Maart ik vind het ook wel weer gezellig als je weer in Nederland bent☺

• 25 November 2015 - 16:10

Ankie :

Op verzoek reageer ik ook eens op deze site wat schrijf jij toch mooie verhalen
    Leuk om ze te lezen hihi

Geniet van je laatste weekje!!!
    Wij zijn aan het aftellen

Liefs ankie

• 25 November 2015 - 16:10

Wim & Toos:

Hallo nancy,
    Bedankt voor het moole verslag dat je hebt geschreven, wat hebben jullie het weer leuk gehad,wat is het toch een groot avontuur geweest waar langzaam een eind aan komt,maar het zal ook wel fijn zijn thuis bij je ouders en broertje te zijn.en deze herinnering gaat verder mee in je geheugen om nooit te vergeten!! Geniet maar lekker samen van de laatste dagen en de warmte, want hier is het regen en koud.
    Lieve groetjes toos& wim

• 25 November 2015 - 16:41

Maud Van Lieshout:

De verhalen blijven leuk. Geniet nog van jullie laatste week en gedraag je he.

• 26 November 2015 - 08:25

Annemiek Gerrits:

Hallo Nancy,

Jammer dat het einde weer in zicht is van jullie mooie maanden in Suriname! Erg leuk om jullie avonturen daar steeds weer te lezen. Volgens mij hebben jullie een ervaring opgedaan daar die een leven lang meegaat. Geniet nog lekker van de laatste week!

Groetjes Annemiek